Mogelijkheden voor nieuwe B2B markt in voedingsmiddelen

  • Agrofood & Biobased

Met een nieuw procedé zijn groenten en fruit veel beter te drogen tot snack. Vooral voor productie die niet helemaal gaaf zijn biedt dat nieuwe afzetmogelijkheden.

Mogelijkheden voor nieuwe B2B markt in voedingsmiddelen

Groenten en fruit bevatten veel water. Als er minder in zit, scheelt dat transportkosten en daardoor CO2 belasting.

Daarom worden straks diverse tropische fruitsoorten eerst ter plekke gedroogd, voordat ze op transport gaan naar verre afzetlanden. Andersom biedt dit ook kansen voor Nederlandse producenten. Het bedrijf Eurasia in Den Bosch heeft hier de afgelopen 3 jaar veel onderzoek naar gedaan. Het staat nu op het punt om gedroogde asperges en peren op de markt te brengen, het fruit als fruitsnacks, de asperges en andere groenten meer als ingrediënt voor voedingsmiddelenbedrijven.

Meerwaarde

Het procedé biedt ook kansen voor Nederlandse groenten en fruit, zegt Paul Monincx van ZLTO. Daarom ondersteunen ZLTO en ook Fhealinc, samen met andere partijen, het doorontwikkelen van deze productmarktketen. ZLTO doet dat onder andere door telers en andere ketenpartijen ervoor te intresseren.

Nieuwe B2B markt

Fhealinc is erbij betrokken omdat de gedroogde snack bijdraagt aan een gezonde voeding. Vitaminen en andere nuttige voedingsstoffen blijven immers gespaard. Monincx ziet vooral mogelijkheden voor versmateriaal dat de normale versketen niet haalt. Hij ziet mogelijkheden om nog een stap verder te gaan dan drogen. “In samenwerking met Fhealinc studeren we op de mogelijkheden van een vervolgstadium, namelijk poedervorm. Dan kun je in plaats van kunstmatige smaakversterkers de echte smaak in sterk geconcentreerde vorm toepassen. Er opent zich een geweldige business-to-bussines markt (B2B) voor toepassingen in zuivelproducten, ijsbereiding, soepen en sauzen.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!