Nooit meer een koude douche dankzij het internet

  • Technologie

Je blijft thuis van je werk omdat de servicemonteur ergens gedurende de dag je cv-ketel komt controleren, constaterend dat alles in orde is. Waarna je drie weken later onder een koude douche staat, met een nieuw bezoekje van de betreffende monteur als gevolg.

Nooit meer een koude douche dankzij het internet

Of: een monteur die alleen langskomt als het nodig is, die ruim van tevoren een tijdstip afspreekt, de juiste spullen bij zich heeft en alle (mogelijke) problemen voor lange tijd verhelpt. Dat tweede scenario is realiteit dankzij remote monitoring en predictive maintenance, nuttige toepassingen van het zogeheten Industrial Internet of Things (IIoT). BDR Thermea maakt er volop gebruik van.

Remote monitoring betekent het op afstand in de gaten houden van een apparaat, proces of iets anders dat ‘in het veld’ staat. Dat is van waarde als het bijvoorbeeld om kostenredenen niet wenselijk is ergens fysiek heen te moeten. Of als je van apparatuur weet dat het in een bepaalde situatie kapot kan gaan en je hierop wilt anticiperen. Door in de gaten te houden of die situatie zich voordoet, kun je op tijd ingrijpen.

Het verschil maken

BDR Thermea, met zesduizend medewerkers en een omzet van 1.6 miljard euro een grote speler in de Europese markt voor hr-ketels, is er volop mee bezig. “Voor veel eindgebruikers maakt het niet zoveel uit welk merk ketel ze hebben. De service er omheen is belangrijker, daar kun je het verschil mee maken”, aldus Rinso Pietersma, Manager Competence Controls binnen BDR. “Het is dan ook vaak de installateur die bepaalt welke ketels goed verkopen; hij adviseert de eindgebruiker. Met het verbinden van ketels aan het internet hebben we een extra middel in handen om er bovenuit te steken.”

In 2012 schreef BDR Thermea een digitale strategie. “Hoe kunnen we apparaten met elkaar laten communiceren, hoe ontsluiten we de buitenwereld en hoe verbeteren we de grafische userinterface op smartphones en tablets? Die vragen proberen we met deze strategie te beantwoorden.”

Een concrete eerste stap was de ontwikkeling van een Service Tool App, om monteurs tijdens hun werk te ondersteunen. Een monteur kan via die app ter plekke informatie uitlezen over de ketel en eventuele eerdere storingen, maar bijvoorbeeld ook handleidingen inzien en informatie over welke expert hij kan benaderen als hij er zelf niet uitkomt. Kortom: hij kan efficiënter en doelgerichter aan het werk. Zowel bij de ontwikkeling van de app als van de slimme kamerthermostaat die volgde speelde Luminis Arnhem een grote rol.

Van dom preventief naar slim preventief

De volgende stap is het op afstand uitlezen van die gegevens, zodat kan worden bepaald of er überhaupt een monteur heen moet. Rinso: “We zijn gestart met een GPRS-pilot, waarin informatie over de ketels wordt gedeeld. Elke installateur heeft een portal waar hij zijn eigen ketelpark kan overzien, met drie kleurgebieden: groen is goed, oranje betekent planbaar onderhoud en bij rood is er echt iets aan de hand. We gaan zo van dom preventief naar slim preventief werken.”

Het voordeel voor de eindgebruiker is dat een monteur alleen langskomt als er echt iets op te lossen is. “We kunnen onderhoud beter voorspellen en hebben de tijd en ruimte om goed te plannen. Voor de klant is alleen dat al prettig, maar het belangrijkste is dat door preventief onderhoud minder vaak iets stukgaat. Kortom: nooit meer plotseling een koude douche.”

Ook voor een monteur is het prettig dat hij beter kan plannen, maar ook dat hij meteen de juiste spullen mee kan nemen. Hij weet immers precies naar wat voor technische uitdagingen hij die dag op weg is. “Dat maakt het voor installateurs fijn om met onze ketels te werken. En als zij een warm gevoel bij ons hebben, werkt dat door in onze verkoopcijfers.” Naast dat voordeel ontstaat bovendien meer grip op hoe de apparaten gebruikt worden. “Toestellen worden slecht geregistreerd, waardoor wij ze als leverancier uit het oog verliezen zodra ze de fabriek verlaten. Doordat gegevens worden gedeeld hebben we nu veel meer inzicht in hoe onze producten worden gebruikt.”

Angelo van der Sijpt, als software architect van Luminis Arnhem betrokken bij BDR Thermea, onderschrijft de voordelen. “Remote monitoring gaat over wat een apparaat mij kan vertellen. Door apparaten met het internet te verbinden ontstaan voordelen als meer efficiëntie, minder uitval en minder onderhoudskosten.” Hij merkt dat steeds meer bedrijven én consumenten gewend zijn aan de snelle ontwikkelingen en aan internet als communicatiestandaard. “Zorg er dus voor dat je apparatuur niet statisch is, dat je software en hardware kunt uitbreiden, aanpassen en verbinden. En begin met het gestructureerd verzamelen en analyseren van data. Dit leert je direct iets over het gebruik en je gebruikers en hoe je hen beter kunt bedienen. Bovendien helpt het je bij het ontwikkelen van aanvullende of andere producten en diensten.”

Betrouwbare en veilige verbinding

BDR zit midden in deze digitale transitie en is volop in gesprek met leveranciers en klanten, vertelt Rinso. “We kunnen veel van elkaar leren en hoe meer we aan elkaar koppelen, hoe beter dat voor iedereen is. Door een beetje connectivity worden het kwaliteits- en serviceniveau al enorm verhoogd.”

Voorwaarde voor het bedrijf is dat de apparaten onderling en met het internet contact hebben op een betrouwbare en veilige manier. “Maar wij zijn ketel- en warmtepompfabrikant, wij weten niets van deze technieken. We hebben dus partners nodig, zoals Luminis Arnhem. Die kennen we als partij die heel projectmatig aan de slag gaat, de leiding neemt en kwalitatief goed werk levert. Dat is een mooie combinatie. Bovendien stellen ze de juiste vragen en verplaatsen ze zich uitstekend in de eindgebruiker.” Angelo: “Net als BDR zijn wij er bij Luminis van overtuigd dat we met Industrial Internet of Things inzichten krijgen waardoor we nog beter in staat zijn om aan te sluiten bij de wensen van de klant.”

IIoT: wat moet ik ermee?

In 2020 zijn er meer dan 50 miljard apparaten aangesloten op het internet, verwachten analisten. Van een slimme koelkast die registreert dat de melk bijna op is, tot het op afstand bedienen van de thermostaat: het ‘internet der dingen’ is een steeds normaler verschijnsel. En niet alleen in huis; ook het bedrijfsmatig aan internet verbinden van machines en apparaten is steeds belangrijker. Iets wat grote impact kan hebben op je organisatie en de manier waarop je producten en diensten levert.

Meer weten over de kansen van Industrial Internet of Things? Lees hier ons verhaal.

Meer informatie over LUMINIS ARNHEM:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

The Santa's Club WELCOME TO SANTA'S CLUB

Met je collega’s, vrienden of zakenrelaties je eigen kerstpakket shoppen?