Rijden in de toekomst: de Helmondse waterstofauto

  • Automotive

Wat een fantastische kick: rijden in een waterstofauto. Razendsnel optrekken, superstil en nul emissie! De duurzame droom van de toekomst rijdt nu al in Helmond rond.

Rijden in de toekomst: de Helmondse waterstofauto

Sinds dinsdag 18 november kunnen op de Automotive Campus personenauto’s ook terecht om waterstof te tanken. Het zal voorlopig geen wachtrijen opleveren, want de enige auto die op waterstof kan rijden in de wijde omgeving is de Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) van WaterstofNet, de eigenaar van het tankstation, dat gebouwd is binnen het Europese Interreg-programma.

Met enige nuchterheid halen ze in de Brainport regio hun schouders op. Terwijl Toyota deze week op de autobeurs van Los Angeles de mondiale aandacht trekt met de lancering van haar eerste waterstofauto die in productie gaat, rijden ze op de Automotive Campus in Helmond allang rondjes met voertuigen op waterstof. Eerst met een bus van het openbaar vervoer en een vuilniswagen. Sinds dinsdag 18 november ook met de eerste personenauto.

Dat is mogelijk door de druk aan de pomp van 350 naar 700 bar te verdubbelen. Het zit namelijk zo: bussen en vrachtwagens hebben grote waterstoftanks waarmee ze veel kilometers kunnen maken. Om een vergelijkbaar bereik te halen, moet er naar verhouding meer waterstof in een kleine tank van een personenauto worden geperst. Dat lukt alleen door de druk flink te verhogen. Maar dat gaat probleemloos zoals Adwin Martens demonstreert. De directeur van WaterstofNet opent de benzineklep, pardon, de waterstofklep, zet de pompkraan op een ventiel en begint te tanken. De hele werkwijze is nog het best te vergelijken met een LPG-tankbeurt. Via een ingenieuze infrarood sensor op de pompkraan communiceren auto en tankstation met elkaar. En net zoals aan de reguliere pomp, valt op een display eenvoudig af te lezen hoeveel kilo waterstof er is getankt.

Brandstofcel

Ja, kilo’s en geen liters. Dat is even wennen. Zoals het hele concept met rijden op waterstof moet neerdalen in de beleving van een automobilist. De ix35 FCEV, ’s werelds eerste waterstofauto in serieproductie, is in feite een elektrisch aangedreven voertuig. Met dat verschil dat hij geen stroomkabel nodig heeft om de accu op te laden, maar met een brandstofcel waterstof omzet in elektriciteit. Het vermogen is 100 kW of 136 PK. Dat vermogen wordt, zoals bij alle elektrische auto’s, direct overgebracht op de wielen zodat sportief optrekken een kleine sensatie is. “Een tankbeurt kost vijf minuten en met een volle tank van vijf kilo waterstof heb je een bereik van 500 kilometer. De kosten zijn -nu nog- vijftig euro per tankbeurt”, zegt Martens. De prijs per kilo waterstof moet volgens hem op termijn minimaal gaan dalen naar vijf euro om concurrerend te worden. En dat zal volgens hem zeker gaan lukken als de productie op grotere schaal plaatsvindt.

Tankstation

Op de Automotive Campus produceert WaterstofNet haar eigen waterstof met groene stroom via het net. Martens: “Om te laten zien dat we honderd procent duurzaam zijn, hadden we het liefste een windmolen bij het tankstation geplaatst, maar dat was qua gemeentelijke vergunning niet mogelijk.” Het woord tankstation is in dit verband wat overdreven. Bij de twee pompen, een voor personenauto’s de ander voor bussen en vrachtwagens, staan vier witte zeecontainers waarin het waterstof wordt geproduceerd. De constructie is gebouwd door CNGNet (voorheen Ballast Nedam). Waarmee ook een volgende toekomstbeeld opduikt: tankstations die niet langer het monopolie zijn van energiemaatschappijen zoals Shell, Texaco of BP, maar evengoed door de HEMA of de Albert Heijn worden neergezet. Het zou zomaar kunnen.

Veiligheid

Het beeld dat waterstof een gevaarlijk explosief goedje is, behoort met de huidige techniek volkomen tot de verleden tijd, bezweert Martens. “De ix35 heeft de strengste testen doorstaan en is qua veiligheid vergelijkbaar met de modernste auto’s op benzine of diesel.” Dat de Hyundai nu concurrentie krijgt van Toyota, juicht hij alleen maar toe. Het leidt tot schaalvergroting en dalende prijzen. De Mirai (Japans voor Toekomst) van Toyota gaat ongeveer 65.000 euro kosten. De ix35 FCVE kost nu nog twee keer zoveel, maar bij de volgende modellen wordt de productie opgeschroefd en zakt de prijs vermoedelijk naar zowat 50.000 euro.

Haan

Voorlopig blijft de vraag knellen of het verstandig is om een personenauto op waterstof aan te schaffen met slechts twee geschikte tankstations (Helmond en Rotterdam) in Nederland. “Dat is de vraag van de kip en het ei. Maar in dat verhaal heb je ook altijd een haan nodig”, lacht Martens. “We rekenen bij het opzetten van een goede infrastructuur op de overheid. In Japan trekt de regering twee miljoen euro subsidie uit per tankstation. Dat lijkt veel, maar die investering zal zichzelf dubbel en dwars terugverdienen.”

 Meer informatie over de werking van de waterstofauto.

Meer informatie over AutomotiveNL:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!