Slim laden en lossen met Spierings Smart Logistics

  • Logistiek & Vervoer

Cross dock specialist Spierings Smart Logistics heeft de handlingstijd van containers drastisch verminderd. Een simpele ingreep in samenwerking met Bossche Container Terminal geeft tijds- en efficiencywinst.

Slim laden en lossen met Spierings Smart Logistics

Slim laden en lossen is een van de kernpunten van Spierings Smart Logistics, zo meldt het bedrijf op haar website. Die belofte maakt de logistiek dienstverlener uit Den Bosch waar want sinds kort heeft Spierings in samenwerking met zijn achterbuurman, de Bossche Container Terminal (BCTN), een slimme oplossing bedacht om het losproces en de inbound van containers aanzienlijk sneller en efficiënter te laten verlopen.

Directe verbinding

BCT en Spierings zijn vorig jaar een proef gestart om zeecontainers die per binnenvaart op de terminal arriveren, direct aan het warehouse te koppelen zonder tussenkomst van vrachtwagens of pendeltrekkers. Om dit te realiseren hebben de bedrijven een deel van het bestaande hekwerk dat hen scheidde, voorzien van een doorgang. De achterkant van het warehouse, dat een opslagcapaciteit heeft van 6000 pallets, is hiervoor uitgerust met twee dock deuren op grondniveau. Hierdoor kan de chauffeur van de reachstacker van BCT de container de achterkant van het terrein op rijden en de container direct voor het juiste dock zetten.

De aanleiding van de innovatieve doch eenvoudige oplossing is kosten- en tijdsbesparing aangezien een pendel van ruim vijfhonderd meter om het eigen terrein nu niet meer gedaan hoeft te worden. Jip van Grunsven, marketing, sales medewerker Spierings: “Een pendel van de containerterminal naar de voorkant van het warehouse kost zestig euro en neemt heen en terug een klein uur in beslag.”

Minder intern transport

Met een jaarlijkse afhandeling van zo’n driehonderd containers loopt het voordeel snel op. Jelle van Hasz, marketing, en sales manager: “Het neerzetten van de container voor de juiste dock kost vijf minuten, net zoveel tijd als het kost om de container op de chassis te zetten.” Van Grunsven: “ Daarnaast scheelt het veel intern transport omdat we de goederen niet twee keer door het pand hoeven te transporteren.” Ook kan Spierings zijn personeel slimmer inzetten. De man die eerst op de trekker zat, moest containers halen voordat de andere medewerkers begonnen. Nu kan Spierings de containers al aan het pand laten zetten door BCT zonder daarvoor een medewerker voor in te zetten.

Van Hasz: “We kunnen er in de nieuwe situatie dus voor kiezen om bijvoorbeeld de desbetreffende medewerker eerst een ander karwei te laten doen bij een andere klant waarna hij aansluitend hier komt lossen. Of zelfs dat andere medewerkers van andere klanten de container lossen. De enige twee medewerkers die de pendel trekker kunnen besturen, hoeven dus niet perse in ’s-Hertogenbosch te blijven. Daarnaast is de oplossing voor Spierings en BCT een mooie manier om zich te onderscheiden. “Alle huurders, gebruikers van de Spierings Group maken nu gebruik van de mogelijkheid. Hierbij spreken we over een kleine 1.750 ct.

Hogere precisie

De nieuwe werkwijze heeft ook gevolgen voor de productiviteit: “Door de flexibiliteit kunnen we alles in de dag afhandelen waar we voorheen moeite mee hadden. De werkdruk is hierdoor minder, wat de precisie en veiligheid ook ten goede komen.” De optie om een tweede shift in de bouwen, is van de baan. Voorlopig, want Spierings heeft net als ieder ander bedrijf groeiambitie. Ambitie waar ruimte voor is, want het huidige dc, dat twee jaar terug is overgenomen, heeft ruimte om 3000 containers per jaar te verwerken, de ambitie is op dit binnen 3 jaar te bereiken.

Momenteel verwerkt Spierings zo’n duizend containers in het dc, waarvan ruim tachtig procent via de nieuwe achteringang. Als het aan het bedrijf ligt, wordt dat meer. Van Grunsven: “Ons doel is om zo’n tachtig procent van de containerstroom naar achteren te verplaatsen, direct grenzend aan de terminal.” Het bedrijf heeft ruimte om twee extra docks te plaatsen. De keuze over het wel of niet achter lossen is afhankelijk van de snelheid dat goederen weg moeten, hoeveel containers er op de desbetreffende dag gepland zijn en hoe vol de beide (expeditie) vloeren staan.

Meer informatie over SPIERINGS SMART LOGISTICS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!