VisitBrabant zet de schijnwerpers vol op de provincie

  • Toerisme & Recreatie

Meer bezoekers trekken en hen verleiden om langer in Noord-Brabant te verblijven. Daartoe werd VisitBrabant in 2014 opgericht. Na de succesvolle activiteiten rondom Vincent van Gogh in 2015 en Jheronimus Bosch in 2016, maakt Brabant zich op voor opnieuw een spraakmakend themajaar.

VisitBrabant zet de schijnwerpers vol op de provincie

Voor dit jaar staat het volgende thema op de planning: Mondriaan tot Dutch Design 2017. Met een ijzersterke, jaarronde Brabantbrede programmering, slaat Brabant een brug tussen het erfgoed van De Stijl en hedendaags design. RegioinBedrijf ging in gesprek met Frank Van den Eijnden, programmamanager bij VisitBrabant.

2015 en 2016: Van Gogh- en Jheronimus Boschjaar

In 2015 was het de 125e sterfdag van Van Gogh. De wereldberoemde schilder werd het gezicht van Noord-Brabant, Vincent’s Homeland. Vorig jaar was het 500 jaar geleden dat de beroemde Brabandse kunsternaar Jheronimus Bosch overleed. VisitBrabant zette beide Brabantse iconen in de etalage van een winkel die veel meer interessante producten op het vlak van cultuur en leisure op de plank heeft liggen. “Die winkel is gevuld door de leisure-ondernemers”, zegt Frank Van den Eijnden. Op visitbrabant.nl kunnen zij zich gratis profileren. Mensen die op onze site komen, zien en passant dat er veel meer te doen is in onze prachtige provincie. Zo verleiden we bezoekers voor een meerdaags verblijf in onze provincie. Daar draait het ons om.”

Mee doen met VisitBrabant

Instappen is gratis; Brabantse leisure-ondernemers kunnen hun vrijetijdsaanbod zelf presenteren op visitbrabant.nl. Leisureondernemers die ook de internationale toerist willen verleiden, kunnen het Basispakket Internationaal afnemen. ”VisitBrabant heeft als doelstelling meer (inter)nationale bezoekers naar Brabant trekken, die hier langer blijven en meer besteden. Dat doen we op verschillende manieren. Zo bewerken we op structurele basis de internationale markt, zetten we (inter)nationale consumentencampagnes op en spreken we regelmatig met (internationale) pers.

Meer bezoekers naar Brabant

De inzet van iconen als Van Gogh en Jheronimus Bosch daarbij is succesvol gebleken. Zowel in 2015 als in 2016 zijn er significant meer bezoekers van over de grens naar Brabant gekomen. Dat leverde meer hotelovernachtingen, lunches en diners op. Ook sommige, minder bekende musea, zagen hun bezoekersaantal stijgen.”

Van den Eijnden is ervan overtuigd dat hoe meer ondernemers zich aansluiten bij VisitBrabant hoe aantrekkelijker en beter Brabant zich (inter)nationaal op de kaart zet. “VisitBrabant zet de verleiders in de etalage, als ondernemer moet je zorgen dat je met je aanbod direct achter die etalage te vinden bent.”

Dutch Design en 100 jaar De Stijl

Komend jaar heeft VisitBrabant geen exceptionele kunstenaar als uithangbord, maar profileert Brabant zich als Dutch Design District van Nederland met Dutch Design Capital Eindhoven tijdens het jaar Mondriaan tot Dutch Design.

Dutch Design sluit volgens Van den Eijnden naadloos aan bij De Stijl. “Schilder Theo van Doesburg heeft in Tilburg het zaadje voor De Stijl geplant en Bergeijk staat helemaal in het teken van De Stijl, dat is een typisch Rietveld-dorp. Bij beide stromingen gaat het om kunstenaars en ontwerpers die maatschappelijk bewust de toekomst vormgeven. En het draait om maakcultuur, iets nieuws lanceren. Daar is Brabant heel sterk in, wereldvermaard zelfs.” Voorbeelden zijn het Textiellab in Tilburg, de Beeldenstorm in Eindhoven en het SLEM in Waalwijk. “Er wordt gewerkt, gecreëerd. Tegelijkertijd kun je er een bezoek aan brengen.”

Sterk Brabantbreed programma

Meer dan 20 steden, vooraanstaande musea en locaties in Brabant werken samen om een uniek inzicht te geven in de wereld van Dutch Design. Bezoekers komen direct in aanraking met het ontwerp- en productieproces dat zo kenmerkend was voor De Stijl en nog steeds is voor Dutch Design: toegankelijk, onconventioneel en vaak vol humor. Met de Design Academy Eindhoven en de Dutch Design Week is de regio een ware broedplaats voor innovatief design. Bezoekers kunnen in 2017 een kijkje nemen in de wereld van wereldberoemde Nederlandse designers van Brabantse bodem zoals Piet Hein Eek en Maarten Baas en bijzondere museale collecties ontdekken. Daarnaast kunnen bezoekers ook zelf aan de slag met design en creatie in tal van professionele werkplaatsen. Bekijk het programma van Mondriaan tot Dutch Design 2017.

“Kortom, het gaat net als in de twee voorgaande jaren weer bruisen. Daar moet je als ondernemer in de vrijetijdsbranche bij willen horen. Je krijgt meer nationale en internationale aandacht en je bereikt nieuwe doelgroepen. Dat levert vervolgens weer extra naamsbekendheid en extra omzet op. Kijk hier hoe je kunt aanhaken!

Meer informatie over VisitBrabant:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!