We Are Food brengt gezond eten dichter bij de belevingswereld van de jeugd

  • Agrofood & Biobased

Op 1 juni is in Oss de 4e themamaand van We Are Food 2018 afgetrapt: ‘De Gezonde School.’ Deze maand staat in het teken van aandacht voor gezonde voeding op school. Scholengroep Het Hooghuis zet de volgende stap in haar ontwikkeling als Gezonde School met het project ‘Wereldburger’.

We Are Food brengt gezond eten dichter bij de belevingswereld van de jeugd

Met het project 'Wereldburger' worden Brabantse middelbare scholieren uitgenodigd om anders naar hun favoriete eten te kijken. Zo maakt Noord-Brabant gezonde wereldburgers voor de toekomst.

De Gezonde School

Dat begint op de Gezonde School. Het Hooghuis heeft alle 5000 leerlingen van twaalf tot achttien jaar aan het werk gezet met de thema’s duurzaamheid, gezondheid en (eet-)culturen, door ze met behulp van een web-app hun eigen ‘Wereldburger’ te laten ontwerpen. De ambitie is om dit project nationaal en zelfs internationaal uit te rollen om het belang van gezonde voeding voor kinderen en jongeren onder de aandacht te brengen. 

15 nominaties

De afgelopen weken zijn de leerlingen van alle scholen van Het Hooghuis aan de slag gegaan met de web-app, en hebben hun eigen, innovatieve, duurzame, gezonde, zelfontworpen ‘Wereldburger’ ontwikkeld. Dit resulteerde in 866 inzendingen. Vandaag zijn de nominaties bekendgemaakt van de 15 leerlingen die door mogen naar de volgende ronde: de masterclass challenges waar ze de burgers echt gaan bereiden.

De genomineerde Wereldburgers

Uit de inzendingen werden 15 burgers genomineerd. Opvallend is dat er hiervan een groot deel vegetarisch is. Een duidelijk signaal dat de nieuwe generatie zich volop bewust is van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheids-issues. 

Dieuwke Anema uit 1EB bedacht 'De zelfvoorzienende Burger Bella', uit eigen moestuin kippenren en weiland. Zij werd naar voren geroepen om haar mooie plannen voor te lezen: “Mijn droom is een zelfvoorzienend boerderijtje, waar ik zorg voor al mijn eigen eten en drinken. Ik heb nu al een moestuin, kippen en een haan, fruitbomen (appel, peer, kersen en pruim) en oh ja, ik heb ook nog een kruidentuin. Ik heb nog geen koe voor melk, kaas en vlees, maar daarvoor ga ik naar mijn opa en oma. Het is pas echt duurzaam als je geen vliegtuig laat vliegen of vrachtwagen laat rijden voor je eten, want je kunt dit allemaal zelf doen. Het fijne is ook dat je zeker weet dat het biologisch is (geen bestrijdingsmiddelen) en een goed leven heeft gehad. Dus hier is mijn zelfvoorzienende, super lekkere, Burger Bella! Dan weet je wat je eet!”

Op naar de winnaar

De beste drie burgers worden op 16 juni 2018 gepresenteerd tijdens het OSS SCOORT GLOBAL GOALS event in Oss, waar een jury de winnende ‘Wereldburger’ kiest. Deze burger wordt op de markt gebracht door producent Dalco Food i.s.m. BBQuality uit Oss en komt op de kaart bij diverse horecagelegenheden in Oss en omgeving. Het verhaal achter de ‘Wereldburger’ speelt een belangrijke rol in de verkoop en marketing ervan.

Meer informatie over We are food:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!